خانه آمار اصفهان، پایگاه ارتقا سواد و فرهنگ آماری
نخستین گردهمایی دانش‌آموختگان آمار استان اصفهان

 

نخستین گردهمایی دانش‌آموختگان آمار استان اصفهان

زمان: پنجشنبه 29 بهمن‌ماه 1394

ساعت: 14 الی 16

 

محورهای گردهمایی:
•    کانون دانش‌آموختگان آمار استان اصفهان
•    ظرفیت‌های شغلی در جامعه برای دانش‌آموختگان
•    توانایی کارشناسان آماری
•    همکاری‌های متقابل خانه آمار و بخش‌های جامعه
•    وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان

فهرست برنامه‌های نخستین "گردهمایی دانش‌آموختگان آمار استان اصفهان"(برای مشاهده کلیک کنید.)

گزارش برگزاری:

نخستین گردهمایی کانون دانش‌آموختگان آمار استان اصفهان در روز پنجشنبه مورخ 29/ 11/1394 راس ساعت 14:15 در سالن آمفی‌تئاتر  با حضور جمعی از اساتید، کارشناسان، دانش‌آموختگان و دانشجویان برگزار گردید.

عنوان سخنرانی‌ها:

دکتر نصراله ایران‌پناه (مدیر خانه آمار اصفهان و عضو هیئت علمی گروه آمار دانشگاه اصفهان)

موضوع سخنرانی: وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان آمار کل کشور

ایشان ضمن خوش‌آمد گویی به حضار سخنرانی خود را با موضوع وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان آمار کل کشور آغاز نمودند. دکتر ایران‌پناه با طرح پرسشی با موضوع نتایج و تاثیر دروس دانشگاهی در اشتغال دانش‌‌آموختگان بحث را ادامه دادند، سپس بیان نمودند که اساس نامه کانون آمار در استان اصفهان برای اولین بار در کشور تنظیم شده است و مرکز مشاوره‌ای برای انجام پروژه‌های مختلف با دیگر مؤسسات در سطح شهر (فراتر از دانشگاه‌ها) در شرف تاسیس است. ایشان در ادامه برای بیان وضعیت اشتغال، به مقاله تهیه شده توسط خانم دکتر زهرا رضایی قهرودی با موضوع مذکور که براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 تنظیم شده بود، اشاره نمودند. اهم مطالب این مقاله را می‌توان به شرح ذیل بیان نمود:

بررسی ویژگی‌های جمعیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته آمار

بررسی ویژگی‌های اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته آمار

دکتر ایران‌پناه همچنین با بیان نرخ دانشجویان در استان‌های مختلف فرمودند ملاحظه می‌شود که استان‌های تهران، اصفهان و خراسان و... (و به تبع آن فارغ‌التحصیلان این استان‌ها)، بیش‌ترین دانشجویان را دارا می‌باشند، نرخ بیکاری در استان اصفهان 23% است (که این میزان مربوط به دانشجویان می‌باشد) که این میزان در مقایسه با تهران (16%) تفاوت دارد.

سپس توزیع نسبی زمینه‌های کاری و شغلی دانش‌آموختگان به اطلاع حضار رسید که بیش‌ترین درصد مربوط به امور دفتری است.

با بیان تفکیک شده آمارها، اهمیت استان اصفهان از لحاظ موقعیت شغلی، تحصیلی و جنسیتی بیان شد و به نقش به‌سزای خانه آمار اصفهان برای تبیین این موارد اشاره گردید. دکتر ایران‌پناه در ضمن انتقاد از صفر بودن استخدام کارشناسان آمار در آزمون آموزش و پرورش خواستار رسیدگی به این موضوع شدند. ایشان با آرزوی موفقیت برای حضار سخنرانی خود را به پایان رساندند.

دکتر علی رجالی (عضو هیئت علمی گروه آمار دانشگاه صنعتی اصفهان)

موضوع سخنرانی: نظام آمار شناسی

ایشان بیان نمودند هدف از نظام آمار شناسی همانند آنچه در نظام پزشکی و مهندسی انجام می‌پذیرد است و ضمن انتقاد از انجام پروژه‌های آمار توسط فارغ‌التحصیلان دیگر رشته‌ها به بیان تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده برای محقق شدن این نظام پرداختند که اهم این پیگیری‌ها بحث و گفتگو با مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت بوده است. ایشان با بیان ادامه پیگیری‌ها برای انجام طرح مذکور، موضوع آزمون را برای تعیین رتبه و موقعیت آماردانان بیان کردند و کلیت طرح را با توجه به حمایت نهادهای مختلف عنوان نمودند. دکتر رجالی با بیان وضعیت فارغ‌التحصیلان رشته آمار در کشورهای پیشرفته از جمله کانادا عنوان نمودند که داده‌کاوی، ارزش‌گذاری در بیمه (که هنوز در ایران شکل نگرفته است) و آمار زیستی از گرایش‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌باشد که در کشور زمینه کاری مناسب و لازم برای کارشناسان آمار فراهم می‌آمد ایشان بیان کردند که وظیفه خانه آمار و مؤسسات مربوطه است که اهمیت آمار و نقش آن در توسعه کشور را برای مسئولان نهادینه کنند. ایشان همچنین خواستار رسیدگی بیشتر به درس مشاوره آماری در دانشگاه‌های کشور شدند.

دکتر سروش علیمرادی (عضو هیئت علمی گروه آمار دانشگاه صنعتی اصفهان)

موضوع سخنرانی: ظرفیت‌های شغلی دانش‌آموختگان آمار

دکتر علیمرادی سخنرانی خود را با طرح پرسش تخصص یک فارغ التحصیل آمار چیست؟ آغاز نمودند، ایشان زمینه‌ها و شرایط تحقق این توانمندی را در دو بخش دولتی و خصوصی بیان نمودند و فرار از شفاف‌گرایی در بخش دولتی را از عوامل دوری رشته آمار از دولت و نهادهای مربوط به آن دانستند. ایشان ضمن انتقاد از انجام امور غیر مربوط به آمار دانان در نهادهای دولتی، خواستار توجه بیش‌تر فارغ‌التحصیلان به نهادهای خصوصی شدند، زیرا این بخش برای بهینه‌سازی و سودهای بیشتر و توسعه بهتر به آمار نیاز مبرم دارد. ولی متاسفانه در بخش خصوصی نیز (همان‌گونه که دکتر رجالی بیان نمودند) افراد غیر مرتبط به آمار مشغول به کار هستند. دکتر علیمرادی اظهار داشتند این وظیفه یک آماردان است تا بتواند جایگاه خود را در مقابل دیگر فارغ‌التحصیلان بازیابد. وی به بیان این موضوع که یک آماردان برای تثبیت موقعیت شغلی خود، لازم است با ابتکار و خلاقیت وارد شده و نشان دهد این توانایی‌ها برای توسعه آن نهاد خصوصی مربوطه لازم است، پرداختند. ایشان همچنین با بیان مثالی اهمیت آمار در کاربرد و پیشبرد اهداف نهادهای مختلف را بیان نمودند. دکتر علیمرادی خواستار توجه دانش‌آموختگان به نرم‌افزارها و دروس کاربردی و ... شدند و با بیان این موضوع که اگر فرد تسلط کافی و لازم را در زمینه کار خود دارا باشد، بدون شک موقعیت شغلی مناسب را (علی‌رغم شرایط نامناسب جذب کارشناس آمار) خواهد یافت سخنرانی خود را به پایان رساندند.

آقای محمدرضا لعلی (معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان)

موضوع سخنرانی: نظام اماری کشور و سرشماری سال 1395

ایشان پیرامون نظام آماری کشور و سرشماری سال 1395 به ایراد سخنرانی پرداختند. آقای لعلی مشکل بیکاری در رشته آمار را مربوط به مشخص نبودن حدود و وضعیت نظام آماری بیان کردند و سپس با تاکید بر بحث مذکور، به بیان اهمیت علم آمار بر اساس گزارش بانک جهانی(2014) پرداختند. ایشان بیان کردند جایگاه ایران در این گزارش، رده پنجاه و هشتم است که با توجه به عدم وجود نظام آماری در کشور، جایگاه مذکور بسیار نامناسب می‌باشد. ایشان ضمن انتقاد از موازی‌کاری‌های نهادهای مختلف در ارائه گزارش‌ها، داده‌ها و آمارها خواستار رسیدگی بهتر به وضعیت آماری کل کشور شدند و همچنین با بیان تعریف و کلیت نظام آماری کشور، تاریخچه‌ای از فعالیت‌ها و انجام امور آماری بیان کردند. آقای لعلی با مطرح نمودن اهداف نظام آماری به بیان حدود، زیرمجموعه‌ها و نهادهای مربوط به این نظام پرداختند. سپس با تبیین ساختار این نظام، سخنرانی خویش را ادامه دادند و دفاتر و نهادهای مختلف نظام را با توجه به موضوع مورد نظر به حضار معرفی نمودند. ایشان انجام طرح‌های کلان بدون توجه به گردش نیاز سنجی را ناصحیح دانستند و اظهار داشتند نتایج و خروجی این طرح‌ها آمار رسمی را می‌طلبد که بیانگر اهمیت این تعریف می‌باشد. ایشان بیان فرمودند که توجه به مفاهیم و تعاریف پذیرفته شده آماری در سطح جهان باعث می‌شود تا بتوانیم مقایسه پذیری لازم برای این دسته داده‌ها را محقق کنیم. آقای لعلی اصول بنیادی آمارهای رسمی را بیان نمودندو خواستار شدند در نمونه‌گیری و ... با رعایت مکانیزم‌های لازم از هزینه‌های بیهوده پرهیز شود. ایشان به اهمیت و تخصص آمار در زمینه‌های مختلف مانند گردشگری، محیط زیست و... پرداختند و بیان نمودند که تولید داده‌های مربوطه کشور در وضعیت مناسب قرار ندارد. ایشان بیان نمودند که سرشماری سال 1395 به‌صورت ویژه و با استفاده از تبلت انجام خواهد شد. همچنین کلیت این طرح را بیان نمودند و انجام ناموفق پیش طرح این سرشماری را بیانگر نبود شناخت آماری مناسب در استان دانستند و با درخواست توجه از فارغ‌التحصیلان به موضوع مذکور، سخنرانی خود را به پایان رساندند.

در ادامه برنامه آقای امید صدرزاده خوئی، عضو هیئت موسسان کانون دانش‌آموختگان  به بیان اهداف و کلیت کانون مذکور پرداختند، ایشان ارتباط میان دانش‌آموختگان را برای شناخت و حل مشکلات بسیار حائز اهمیت دانستند و بیان نمودند که تحقق این امر در انتقال تجربیات، انجام پروژه‌ها و ... نقش بسزا داشته و از همین رو از اردیبهشت‌ماه بحث تدوین اساس‌نامه کانون با نظارت و سرپرستی خانم دکتر مریم کلکین‌نما آغاز گردید و با تصویب متن مذکور (پس از انجام اصلاحات ویرایشی و ...) در 19 بهمن‌ماه، این موضوع آغاز گردید. ایشان با بیان این‌که خانم‌ها شبانیان و شیبانی در تهیه متن مذکور همکاری داشته‌اند، از زحمات آنان تشکر نمودند. وی در ادامه مجمع عمومی و دیگر نهادهای مرتبط با خانه آمار را برای شرکت‌کنندگان تبیین کردند. در ادامه به اعضای هیئت موسسان اشاره کردند که تحت سرپرستی دکتر ایران‌پناه در زمینه تحقق اهداف مذکور (تعامل سازنده میان آماردانان و ...) بی‌وقفه در تلاش هستند.

در بخش آخر برنامه نیز میزگردی با موضوع وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان تشکیل شد.

پس از معرفی شرکت‌کنندگان در این میزگرد هر یک از متخصصین به بیان مشکلات و شرایط موجود در حوزه کاری خود پرداختند. اهم محورهای بیان شده در میزگرد عبارتند از:

•    توجه به جنبه کاربردی دروس و نه تنها مطالعه محض آن‌ها، بیان زیر شاخه‌ها و تاریخچه مرکز امار ایران و موسسات آماری فعال در استان و نهادهای دولتی همکار با آنان، روند و کلیت این طرح‌ها و مشکلات این موسسات به اطلاع حضار رسید.
•    نشان دادن خلاقیت و ابتکار جهت اثبات توانمندی‌های کارشناسان آمار
•    ضعف سیستم آموزشی کشور که باعث عدم تسلط و توانایی فارغ‌التحصیلان و شناخت دقیق از این علم
•    گسترش دیدگاه‌های تئوری و کاربردی متناسب با هم (به‌گونه‌ای که تئوری بتواند پشتوانه‌ خوبی برای جنبه کاربردی داشته باشد)
•    توجه به ترکیب و همسان‌سازی رشته آمار با دیگر رشته‌ها (توجه و استفاده از دیگر علوم)
•    متناسب سازی کاربرد رشته با توجه به نیازهای حقیقی جامعه

در انتهای این نشست نیز حضار، سوالات خود را با شرکت‌کنندگان محترم مطرح نموده و پاسخ پرسش‌های خود را دریافت نمودند.