خانه آمار اصفهان، پایگاه ارتقا سواد و فرهنگ آماری

 

همایش آموزش آمار و احتمال در دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش

زمان: پنجشنبه 1 مردادماه 1394

ساعت 16

فهرست برنامه‌های همایش آموزش آمار و احتمال در دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش(برای مشاهده کلیک کنید.)

گزارش برگزاری:
خانه آمار اصفهان در روز پنجشنبه اول مرداد ماه 1394 با همکاری انجمن آمار ايران، شهرداری اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه فرهنگيان تهران، گروه رياضی دفتر برنامه‌ريزی و تألیف کتاب‌های درسی، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، دانشگاه فرهنگيان اصفهان، انجمن علمی آموزشی معلمان ریاضی استان اصفهان و خانه ریاضیات اصفهان اقدام به برگزاری همايش راهبردی "آموزش آمار و احتمال در دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش" نمود. این همایش با حضور پرشکوه جمعی از اساتيد، مؤلفان، کارشناسان، دبيران، دانشجویان و دانش‌آموزان در سالن همایش خانه رياضيات اصفهان برگزار گردید.


محورهای اصلی همایش:
•    آسیب شناسی تألیف و آموزش دروس آمار و احتمال در دوره دوم متوسطه
•    سياست‌گذاری تألیف و آموزش دروس آمار و احتمال در دوره دوم متوسطه
محورهای جانبی همایش:
•    بررسی تألیف و آموزش فصل آمار و احتمال کتاب‌های ریاضی در دوره ابتدایی
•    بررسی تألیف و آموزش فصل آمار و احتمال کتاب‌های ریاضی در دوره اول متوسطه
•    بررسی تألیف و آموزش کتاب آمار و مدلسازی
•    بررسی تألیف و آموزش فصل احتمال کتاب‌های جبر و احتمال و رياضيات گسسته
•    گزارش روند اجرای مسابقه بهترين پروژه درس آمار و مدل‌سازی
•    بررسی طرح نظرسنجی ارزیابی کتاب آمار و مدل‌سازی از دانش‌‌آموزان
•    اجرای طرح نظرسنجی ارزیابی کتاب آمار و مدل‌سازی از معلمان
•    کاربرد آمار در سایر علوم، سازمان‌ها و صنایع
•    لزوم سواد آماری در آموزش و پرورش
 

عنوان سخنرانی‌ها:
آقای دکتر هوشنگ طالبی (عضو هیئت علمی گروه آمار دانشگاه اصفهان و ریاست دانشگاه اصفهان)
آقای دکتر هوشنگ طالبی به بررسی دلایل افت تحصیلی دانشجویان پرداختند که از جمله آن می‌توان به کتاب‌های تدریس شده به محصلان، نظام آموزشی و انگیزه دانشجویان اشاره نمود.
آقای دکتر عین‌اله پاشا (عضو هیئت علمی مؤسسه ریاضیات دکتر غلامحسین مصاحب دانشگاه خوارزمی و مؤلف کتاب آمار و مدل‌سازی)
آقای دکتر عین‌اله پاشا به بررسی اهمیت آموزش آماری پرداختند، با توجه به سخنان ایشان توسعه‌ی آمار در این چند سال خوب بوده است ولی باید به فکر نحوه‌ی این توسعه و استفاده از این علم نیز باشیم.
آقای دکتر علی رجالی  (عضو هیئت علمی گروه آمار دانشگاه صنعتی اصفهان، مؤلف کتاب ریاضیات گسسته و عضو هیئت مؤسس خانه ریاضیات اصفهان)
آقای دکتر علی رجالی به لزوم آموزش احتمال در آموزش و پرورش پرداختند. ایشان به مؤلفان کتاب توصیه کردند تا زمانی‌که استاندارد نداشته باشند و معلوم نباشد که چرا می‌خواهند ریاضی و یا آمار را در مدارس تدریس کنند لطفا کتاب ننویسند.
آقای دکتر نصراله ایران‌پناه (مدیر خانه آمار اصفهان و عضو هیئت علمی گروه آمار دانشگاه اصفهان)
آقای دکتر نصراله ایران‌پناه توضیحاتی را در مورد کتاب آمار و مدل‌سازی ایراد نمودند. ایشان به این نکته که فصل آخر کتاب در مورد ضریب همبستگی و رگرسیون و بخش نرم‌افزاری کتاب توسط دبیران تدریس نمی‌شود اشاره کرده و این در حالی است که این بخش‌ها جز بخش‌های مهم کتاب است. متاسفانه در 15 سال گذشته تدریس کتاب از سال 1380 تا 1394  این تعداد صفحات رنگی از این بخش‌ها چاپ ولی به‌دلیل در کنکور نیامدن حذف گردیده و تدریس نمی‌شوند.
خانم شهرناز بخشعلی‌زاده (عضو دفتر تألیف کتب درسی)
خانم بخشعلی‌زاده تاریخچه‌ای از کتاب آمار و مدل‌سازی بیان نمودند، با توجه به سخنان ایشان یکی از هدف‌های آموزش و پرورش ورود افراد به دانشگاه‌هاست ولی هدف اصلی آماده کردن افراد برای زندگی شهروندی است در واقع شهروندی که بتواند تفکر نقاد، خلاق و استنتاجی کند.
خانم ندا یزدیان‌پور (دبیر ریاضی استان اصفهان و عضو شورای علمی اجرایی خانه آمار اصفهان)
خانم یزدیان‌پور نظرات خود را در مورد کتاب آمار و مدل‌سازی از دیدگاه دبیران ریاضی ارائه کردند، با توجه به سخنان ایشان فصل مربوط به مدل‌سازی مناسب نیست و ابهامات دانش‌آموزان را رفع نمی‌کند. عامل دیگر نیز این است که دانش‌آموزان فقط به کنکور فکر می‌کنند و در پی یادگیری نیستند و از آن‌جا که از درس آمار سؤالات کمی در کنکور می‌آید دانش‌آموزان به این درس توجه نمی‌کنند.
آقای محمد‌رضا احمدی (سرگروه ریاضی استان اصفهان)
آقای احمدی کتاب‌های جبر و احتمال و ریاضیات گسسته را نقد کردند. ایشان بیان نمودند درست است که کتاب بسیار مهم است ولی اگر سیستم آموزشی و مدیران و خانواده‌ها به کتاب بها ندهند مشکلات حل نمی‌شود.
آقای افشین آشفته (نماینده پروژه سواد آماری)
آقای آشفته در مورد سواد آماری و لزوم آن به خصوص در آموزش و پرورش بیان کردند که دانش‌آموزان باید یک حداقل آشنایی در مورد آمار را در نظام آموزش و پرورش فراگیرند. ایشان همچنین افزودند: هم اکنون در عصر اطلاعات هستیم که در این عصر در مورد سه محور اساسی بحث می‌کنیم و از سازمان‌های دانایی محور، اقتصاد دانایی محور و جامعه‌ی دانایی محور گفته می‌شود.
آقای خسرو داوودی (کارشناس آموزش ریاضی دوره ابتدایی دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی)
آقای داوودی بیان کردند دلیل این که بحث‌های آمار و احتمال در سال اول و نهم قرار گرفته است این می‌باشد که ابتدا سیستم آموزشی بر اساس نظرات پیاژه بوده است که بر اساس عقاید ایشان بچه‌ها تا سن 12 سالگی قادر به درک علم آمار و احتمال نیستند اما به مرور زمان نقدهایی به پیاژه شده است که یکی از این نقدها این بوده است که بچه‌ها در سنین کوچک‌تر نیز قادر به درک علم آمار و احتمال هستند و با آزمایش‌های انجام شده متوجه شده‌اند که بچه‌ها قادر به درک این علم هستند برای همین این علم در سنین پایین‌تر نیز آموزش داده شده است.
آقای حمید‌رضا امیری (کارشناس و سر‌گروه تألیف کتب ریاضی دوره دوم متوسطه دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی)
با توجه به سخنان ایشان مسئولان در شورای عالی آموزش به این سمت پیش می‌روند که تعداد ساعات کلاس‌های ریاضی در دوره‌ی متوسطه کم‌تر و یا حداقل با عناوین کتابی کم‌تری آموزش داده شود بنابراین بخشی از دروس پیش دانشگاهی حذف و بخشی از آن‌ها وارد سال دوم و سوم می‌شود. بنابراین دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی برنامه دارد دو کتاب برای درس آمار و مدل‌سازی تألیف شود به‌صورتی‌که کتاب آمار و مدل‌سازی برای همه‌ی رشته‌ها یکسان باشد و کتاب آمار و مدل‌سازی2 در سال یازدهم و فقط برای رشته‌ی ریاضی تدریس شود.

در ادامه این همایش، میزگردی با حضور آقایان حمید‌رضا امیری، دکتر عین‌اله پاشا، خسرو داوودی، کسری علیشاهی (عضو هئیت علمی گروه علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف) و حسین نوری امامزاده(کارشناس آمار اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان) خانم‌ها سیمین‌دخت اله‌بخش (مسئول بخش معلمان خانه ریاضیات اصفهان)، شهرناز بخشعلی زاده تحت عنوان "آموزش آمار و احتمال در دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش" برگزار گردید.


این همایش همراه با پخش کلیپ‌هایی تحت عنوان‌های معرفی فصل آمار و احتمال کتب ریاضی سال‌های اول تا نهم، معرفی کتاب‌های آمار و مدل‌سازی (سال دوم)، جبر و احتمال (سال سوم) و ریاضیات گسسته (سال چهارم) متوسطه نظام قدیم و همچنین کاربرد آمار در سایر علوم بود.